Karikaturisté rádi přesvědčují své okolí o tom, že vyšperkování nejrůznějších publikací kreslenými vtipy pozvedne takovou tiskovinu o mnoho úrovní výše. Zejména materiály obchodního charakteru – výroční zprávy, manuály, brožury, kalendáře… – pak poskytnou čtenáři nesrovnatelně příjemnější zážitek. Co víc – kreslené vtipy často bývají jediným důvodem k tomu, aby takovou publikaci chtěl vůbec někdo otevřít.

Je to nepochybně pravda. Zaznít by však mělo i jedno velké varování, o kterém se nemluví. Spolupráce mezi karikaturistou a zadavatelem přináší někdy i nepřekonatelné překážky. Na obou stranách pak při nejlepší vůli zůstává pachuť rozčarování a neporozumění.

V čem je problém?

Kreslený vtip totiž předmět podnikání už ze své podstaty trochu zesměšňuje, shazuje. Samozřejmě, že autor nechce svého chlebodárce ztrapňovat, dehonestovat či dokonce znemožnit. Musí se však na produkt či službu, kterou klient nabízí, podívat z nadhledu, má-li dělat humor. Ovšem schopnost klienta dívat se na sebe sama a svoji práci z nadhledu bývá většinou limitována.

Takže zatímco karikaturista se snaží dělat humor, klient si kvalitní kreslený vtip představuje tak, že na něm stojí dvě postavičky před fabrikou, z nichž první říká: “Ach, to je ale vynikající výrobek, že?” a druhá přitakává: “To je proto, že je vyroben z kvalitního materiálu a skvělými lidmi, kteří v této krásné továrně pracují.”

Ano, přeháním. Ale chápete tu podstatu, že?

Mám taky jednu takovou zkušenost. Spolupráce s velmi milými lidmi na výroční zprávě jejich společnosti se pomalu, ale jistě měnila v horor. Většinu vtipů si vybrali už hotových bez jakýchkoliv připomínek, některé jsem musel úplně překreslit, u jiných jsme se přeli o každé slovíčko. A já jsem už jen útrpně sledoval, jak se z vtipů nenápadně vytrácí poslední stopy humoru. Nakonec jsem byl ještě rád, že vůbec jakýs takýs vtip k některým kapitolám máme.

Pokud sebe či své služby berete příliš vážně, zůstaňte raději u fotografií či infografik a na kreslené vtipy zapomeňte. Ušetříte tak spoustu nervů nejen karikaturistovi, ale i sami sobě.

Ale abych nekřivdil: Ve výše zmíněném případě nakonec projevily dámy připravující výroční zprávu mimořádný smysl pro humor a velkou dávku odvahy. Vtip o muži, kterého všichni nesnáší, zařadily v publikaci hned pod úvodní slovo generálního ředitele…