Vypadalo to, že se všichni zbláznili.

“Našel jsem Vás na webu a líbí se mi Vaše práce.”

Tyhle věci čtu v e-mailech přirozeně velmi rád.

“Poptáváme do výběrového řízení velké množství ilustrací (cca 400). Časově to vychází asi na 50 ks týdně. Jste schopna takové množství zvládnout?”

Já vím, že je můj pseudonym krajně potrhlý, ale vypadá snad na to, že by si jej zvolila žena?

“Omlouvám se, rozesílal jsem poptávku i ilustrátorkám a zapomněl jsem to opravit,” vysvětlil mi pán dodatečně.

Jenže já jsem navlas stejné poptávky dostával od nejrůznějších firem dál. A jako ukázkovou ilustraci jsem měl nakreslit slušňáka Davida a punkerku Lauru, oba asi čtrnáctileté. Když jsem se zeptal na cenu, podmínky byly vždycky velmi podobné. A do toho se mi začali ozývat někteří kolegové ilustrátoři, že dostali úplně stejné zadání.

Tak jsem vydedukoval, že kdosi vyhlásil výběrové řízení na kompletní zpracování nějakých učebnic, a firmy, které o zakázku měly zájem, se teď zběsile rozeběhly po širých pláních Googlu shánět se po vhodných ilustrátorech.

“Dobrý den, výběrových řízení se zásadně neúčastním,” odpovídám obvykle. Jestli nevíte, že chcete ilustrace právě ode mně, nebudeme se vzájemně zdržovat, myslím si přitom.

S tím prvním pánem jsem se ale nakonec dohodl. Jednak zjistil, že chce právě mě, byl věcný, srozumitelný a komunikativní, jednak se rozhodl mi zaplatit i tu ukázkovou ilustraci bez ohledu na to, jestli to výběrko vyhrajeme. I když na to měl zpočátku jiný názor.

“Osobně si myslím, že nakreslit jeden obrázek do výběrka je investice autora pro získání zakázky.”

Je to přesně naopak. Nabídkou takzvaného tužkovného mi zadavatel říká, že o moji práci skutečně stojí. Chytráci, kteří si nechají od spousty ilustrátorů nakreslit obrázek zadarmo, aby si nakonec vybrali toho nejlevnějšího, jsou přesně tím důvodem, proč se výběrovým řízením dávno vyhýbám.

Tak jsme všechno seriozně dohodli, podepsali smlouvy, já jsem nakreslil punkerku Lauru se slušňákem Davidem a klient překypoval optimismem.

“Myslím, že máme slušnou šanci uspět. Zadání je tak přísné, že do toho moc firem nepůjde.”

Ve vítězné náladě mi ještě slíbil slušnou prémii k základnímu honoráři za úspěšnou realizaci.

A pointa celého příběhu? Chtěl jsem se jen zeptat, jestli nevíte, kdo to nakonec vyhrál…