Co je to za zmatečný nadpis, říkáte si možná. Je přece jasné, že je to klient, který si pro svůj záměr vybírá vhodného ilustrátora. Stejně jako si vyberete automechanika, aby se vám podíval na porouchané auto a nikoliv obráceně – tedy že by vám zničehonic zazvonil u dveří chlápek v montérkách a ptal se, jestli náhodou nepotřebujete vyměnit brzdovou kapalinu…

Máte pravdu. Ani já nechodím od domu k domu a neptám se lidí, jestli náhodou nechtějí nakreslit obrázek. A přece jsem to já, kdo si své klienty vybírá. A navíc to dělám dávno před tím, než si klient vůbec uvědomí, že by mohl někdy potřebovat něco nakreslit.

Ani já to samozřejmě netuším. Jen každým dalším obrázkem, vtipem, výtvarným projektem, každou novou knížkou, přitahuji pozornost právě těch lidí, kterým se moje kresby líbí. Všechno to, co se snažím dostat do každé ilustrace, do každé kresbičky, tihle lidé neomylně vycítí. Za mými obrázky najdou víc než jen kulaté oči a veselé barvy. Osloví je nálada, emoce, pocit. Osloví je přesně to, co v nich samotných zarezonuje, třeba ani neví proč. A pak, když se někdy stane, že se na mě obrátí s nabídkou spolupráce, bývá to oboustranně milá zkušenost. Právě proto, že jsme se na sebe naladili už dávno předtím.

Naopak – kdo nemá k mé tvorbě vztah, se mým klientem nejspíš nestane. To je tedy objev, řeknete si možná ironicky. Ale tak úplně evidentní to není. Jednou za mnou po besedě přišel harmonikář a chtěl, abych mu nakreslil ilustrace pro kramářskou píseň. Měl jsem tehdy sadu kreslených vizitek s různými motivy. Dával jsem mu vybrat, jaká kresbička se mu bude nejvíc líbit. Pak může využít kontaktů na vizitce a domluvíme si podrobnosti. “Mě nezajímají žádné vaše obrázky!” osočil se na mě. “Já chci nakreslit tabuli k písničce.” Co myslíte? Stal se mým klientem?

Nemyslím si, že je to čistě záležitost mého oboru, ačkoliv v uměleckých disciplínách je to vidět asi nejzřetelněji. I profesionálové z jiných odvětví si přitahují takové klienty, jaké si zaslouží. Lépe řečeno – takové klienty, jakými jsou sami.

Nikdo přece nedává do své práce něco, co by mu nebylo vlastní. Nemůžeme nic předstírat. Všechno, co děláme, jsme my. Proto si nás naši klienti vždycky najdou.

A tak se jen usmívám, když slyším nebo čtu, jak si živnostník stěžuje na hloupost svých klientů. Kdo je tady hloupý?

Nechci se chlubit, ale moji klienti jsou ti nejlepší na světě!