Jistě znáte ten příjemný pocit, když někoho pustíte prvního do dveří a ještě mu popřejete hezký den, že? Ale o takových banálních věcech tady vyprávět nechci. Chtěl jsem původně do nadpisu napsat přesnější Buďte laskavými klienty, ale nechtěl jsem, aby to vypadalo, že jsou na mě moji klienti zlí, protože nejsou.

Jde o to, že jsem si všiml takové jednoduché věci: Laskavost se v životě sakra vyplácí. Aspoň v případě mého vztahu s klienty, nebo – chcete-li – mých klientů ke mně, to platí stoprocentně.

U mě zkrátka nemůžete zvolit lepší taktiku. Budete-li na mě jako klienti laskaví, klidně se přetrhnu, abych vás nezklamal a udělal vám radost. Nepříjemné klienty naštěstí nemám, ale dovedu si představit, že bych se nejspíš snažil něco pro ně nakreslit stylem “hlavně, abych už to měl za sebou” a měl jsem to co nejdřív z krku.

Přitom je to tak jednoduché: Co vysíláte, to se vám vrátí. Člověk, kterého jste pustili do dveří, se na vás mile usměje a rozjasní vám den. Vhrsti, na kterého jste vlídní, se pro vás rozdá.

Skvěle to se mnou umí třeba Petr Beztíže. Ten mi dokáže napsat tak nehorázné věci, že bych pro něj nejradši kreslil v jednom kuse. V praxi se to projevuje tak, že nad skicami každé nové ilustrace sedím nehorázně dlouho, jen abych přišel na to nejlepší řešení, jen abych ještě víc potěšil tak milého klienta, jen aby mi zase napsal něco tak pěkného.

Možná, že nejste spokojení se svými dodavateli, řemeslníky nebo obchodníky. Možná máte tisíc důvodů nebýt laskavými, ale pořádně naštvanými klienty. Asi to nebude fungovat stoprocentně, ale zkuste jednou výjimečně pochválit. Něco na pochvalu se určitě najde, něco se už přece muselo povést, jinak byste trpělivost dávno ztratili. Takže to zkuste, třeba to zabere tak, jako to spolehlivě zabírá na mě. Být laskavý neznamená být hloupý a nechat si všechno líbit. A za pokus přece nic nedáte, ne?

Což by vlastně mohla být pointa: Být laskavý je totiž úplně zadarmo!