Dostal jsem zprávu na Instagramu. Psal mi nějaký Peter ze Španělska, že by chtěl nakreslit jednoduchý obrázek pejska pro svého syna. Zaradoval jsem se. Že by ta nejzbytečnější sociální síť, na které jsem, byla třeba ještě užitečná?
Mezi domlouváním, jak bude obrázek vypadat, mi Peter ochotně poslal 300 eur na PayPal. A vzápětí mi přišla zpráva z PayPalu, že můj účet nemůže přijmout tak velkou sumu a že přechod na vyšší částky musí Peter prošťouchnout dalšími 200 eury, které mu pak pošlu zpátky. Peter mi mezitím sdělil, že dostal zprávu podobného znění, a ptal se mě, jestli mi může věřit, že jsem slušný člověk, a že jestli mu ty peníze opravdu vrátím, když mi je pošle.
Nejsem s PayPalem kamarád, takže jsem začal horečnatě hledat v nápovědě, upgradoval jsem účet a vysvětloval Peterovi, že je přece nesmysl, aby on nesl riziko za to, že já mám nějaký problém s platbou. A Peter říkal, že to tak funguje a že ty peníze klidně pošle, když mu je hned vrátím. A tak jsem nakonec rezignoval na zdravý rozum a souhlasil, že když to nejspíš opravdu nejde jinak, prošťouchneme platbu tímhle divným způsobem.
Peter poslal dalších 200 eur a z PayPalu mi přišlo okamžitě upozornění, že transakce proběhla a všechno je v pořádku, ale že ty peníze uvidím na účtu, až Peterovi pošlu těch 200 zpátky. A nervózní Peter psal, že už mi to poslal, a abych mu ty peníze honem honem poslal zpátky.
Pak mi to teprve došlo.
Jak to, že mi upozornění na tyhle problémy s účtem chodí na e-mail, ale v systému PayPalu o nich není ani zmínka? Podíval jsem se do mailu a teď teprve zjistil, že všechny ty maily od PayPalu vůbec nepřišly z oficiálního účtu, ale z adresy, která se tak jenom tváří.
Milý Petere, napsal jsem, žádného psa ti nenakreslím, protože jsi podvodník.
Už se nikdy neozval. Ale jsem si jistý, že to na nějaké kolegy zkouší dál. A že není sám.
Dávejte si pozor!